عناوین مهمترین خبرها:

گزارش همایش قرآن، عترت و سلامت

روز اول


هشتمين همایش ملي قرآن، عترت و سلامت پنجشنبه شانزدهم بهمن ماه با محوريت "قرآن، عترت، جامعه پزشكي و جلوه هاي ايثار و تاب آوري در بلايا" پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه، پرچم متبرک امیرالمومنین حضرت علی (ع) و نیز حضرت سیدالشهداء، امام حسین (ع) با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر  مسئولان کشوری، استانی و حوزوی رونمایی شد.

دکتر هادی انصاری ضمن عرض خوشامدگویی به استادان حاضر در جلسه مقدم مدعوین که به صورت مجازی این همایش را دنبال می کنند گرامی دانست و گفت: باعث افتخار است که هشتمین همایش ملی سلامت معنوی را در کنار حرم امام رئوف برگزار می کنیم.

 در ادامه دکتر ناصر سیم فروش رئیس گروه قرآن عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن عرض تبریک روز مادر و همچنین دهه فجر به روح پاک شهدای مدافع سلامت، پرستاران و پزشکانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس منحوس جانشان را فدا کردند درود فرستاد و گفت: خوشحالم که امکان برگزاری این همایش در کنار بارگاه ملکوتی امام هشتم امام رضا (ع) حاصل شد.

در ادامه مراسم افتتاحیه دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی از کلیه سخنران ها و اعضای گروه بابت زحماتی که جهت برگزاری این همایش داشتند تشکر و برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون کردو گفت: خداوند منان را شاکریم که نعمت انقلاب، ولایت، سلامت و مردم شریف و انقلابی را به ما داد و بسیار مفتخریم که در ایام‌الله دهه مبارک فجر به بهانه برگزاری هشتمین یادواره ملی قرآن، عترت و سلامت به پابوسی امام رضا(ع) مشرف شدیم.

وی افزود: امیدواریم که در این همایش دو روزه بتوانیم بهترین دستاوردها را در حوزه‌های قرآن، عترت و سلامت داشته باشیم.

وی گفت: در زمان قبل از انقلاب ما توسعه اقتصادی نداشتیم و مردم اکثرا در فقر مطلق قرار داشتند. همچنین از نظر فرهنگی بسیار ضعیف بودیم. سواد زنان ۳۷ درصد و مردان ۵۷ درصد بود که بعضا سواد دانشگاهی هم نبود .امید به زندگی ۵۷ سال بود، اما اکنون عدالت‌ها میان زن و مرد را شاهد هستیم و در بحث سواد حتی بانوان از آقایان جلوتر رفته‌اند و در بحث سن هم بالاتر هستند و اکنون میانگین سن مردان ۷۵ سال و زنان ۷۷ سال است.

وی تاکید کرد: در زمان قبل از انقلاب مشکلات زیادی در بحث آب و برق داشتیم و بیماری‌های عفونی همچون سرخک، سرخچه، فلج اطفال، سل، کزاز و غیره را داشتیم و سالانه ۳۶ هزار مرگ و میر را در میان گروه سنی کودکان داشتیم اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی بهترین داروها و واکسن ها را تولید می‌کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در زمان انقلاب، جان نوزادان با مصرف شیرخشک‌های آلوده به آب غیر آشامیدنی و فاسد به خطر می افتاد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث سلامت نوزادان و کودکان به طور ویژه کار شد و اکنون ۳۶ هزار مرگ و میر سالانه آن زمان به ۲۷۰ نفر در سال رسیده است، آماری که کاهشی بیش از ۹۰ درصدی داشته و می‌خواهیم این عدد باقیمانده را به صفر برسانیم.

دکتر مرندی گفت: در بحث واکسن مادران باردار به برکت انقلاب اسلامی جزو برترین‌ کشورها هستیم و از دیگر افتخارات ۴۲ ساله انقلاب اسلامی در حوزه سلامت می‌توان به کاهش آمار سکته‌های قلبی و مغزی، کاهش چشمگیر آمار نازایی و طلاق‌های ناشی ازعدم فرزند آوری‏، کاهش قابل توجه فوت مادران باردار و فرزندان زیر ۵ سال، توسعه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، تربیت پزشکان متخصص، فوق تخصص و جراح و غیره اشاره کرد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه کرونا یک امتحان بزرگ الهی بود، گفت: در این بحران اگرچه نمی‌خواهیم هر کسی فوت کند، اما به دشمنان ما و در راس آنان آمریکایی‌ها که رجزخوانی‌ها و تهدیدات بسیاری علیه ایران دارند، نشان داد که بسیار عاجز و ناتوانند، همانان که ادعای زور و قدرت داشتند، اما همگان دیدند که در برابر یک ویروس چگونه به هم ریخته‌اند و بی‌شک موفقیت ایران و ایرانی به برکت انقلاب و فرهنگ مقاومت بوده است.

در ادامه این مراسم دکتر سیدمحمدحسین بحرینی ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: بسیار مفتخریم که میزبان این جمع قرآنی هستیم.وی افزود: در روزی که نخستین مورد مثبت کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگرانی زیادی بابت مشهد داشتند، اما به برکت امام رضا(ع) بهترین عملکرد کشور در بحث مبارزه با ویروس کرونا را در شهر امام هشتم(ع) داشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این ایام فرخنده نام و یاد تمامی شهدای مدافع سلامت را گرامی می‌داریم، خاطرنشان کرد: در موفقیت‌های حاصله خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بحث مبارزه با ویروس کرونا از حمایت‌های تمامی مسئولان و مجموعه‌ها به‌خصوص نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و مردم عزیز تقدیر و تشکر می‌کنیم.

در ادامه دكتر سيما سادات لاري معاون فرهنگي دانشجويي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و سخنگوي كرونا به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از همان روزهای اول شیوع پاندمی کووید کلیه جامعه پزشکی حضور ایثارگرانه و مسئولانه خود را در عرصه مواجه با این بیماری با جلوه هایی از ایثار، از خود گذشتگی و  فرهنگ اسلامی-ایرانی نشان دادند و با تحمل رنج بیماری و ‌تقدیم شهدای مدافع سلامت در میدان عمل ثابت کردند که فرهنگ حرفه ای جامعه پزشکی ما ریشه در ارزش های متغالی دینی و فرهنگ نوعدوستانه ایرانی دارد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه ی عطفی برای بهره برداری از آموزه های الهی در زمینه های مختلف و از جمله موضوع سلامت در همه ی ابعاد آن بوده و  همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب آمده تلاش برای شکل گیری تمدن نوین ایرانی اسلامی و مرجعیتبر اساس آموزه های قرآن بنیان در کنار بهره برداری از پیشرفت های قابل استفاده دانش بشری از وظایف مهم و کلیدی همه ی اندیشمندان و مسئولان کشور به حساب می آید و شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه ی هماهنگی و هم افزایی در راستای تحقق این مهم در حوزه سلامت را بر عهده ی کمیسیون توسعه ی  پژوهش عالی قرآنی در نظام سلامت قرار داده است.

معاون فرهنگي دانشجويي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي خاطر نشان کرد: در موضوعات نوپدید میان رشته ای و فرا رشته ای از جمله حوزه ارتباط روشمند علوم تجربی و علوم انسانی و اسلامی چالش ها و ملاحظلات خاصی وجود دارد زیرا این مطالعات میان رشته ای در سایه وزارتخانه ای انجام قرارمی گیرد که متولی نظام سلامت جامعه و آموزش و پژوهش علوم پزشکی است.

وی در خصوص موضوع این همایش که قرآن، عترت و جامعه پزشکی و جلوه های ایثار و تاب آوری در بلایا است، گفت: بیش از یکسال است که جامعه بشری با بیماری کووید 19 مواجه است و انسان مغرور که به فکر تسلط هرچه بیشتر طبیعت بود به ناگاه خود را در چالشی بزرگ دید. انسان با پرسش هایی مانند فلسفه خلقت و عظمت و پیچیدگی طبیعت عنوان شد. نحوه مواجه و کمبود زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مواجهه با ویروس کرونا حکایت از نقاط ضعفی دارد که تا سال های آتی از آن در تغییر نگرش و روش جامعه انسانی یاد خواهد شد.

دکتر لاری در پایان گفت: توجه مضاعف به سلامت معنوی و عوامل موثر معنوی در تاب آوری جامعه در بلایا وبحران ها، توجه به مشارکت مردم به عنوان یک سرمایه در مدیریت بحران ها، نظام مدیدیرت در بحران ها و بلایای طبیعی از جمله موادی است که باید مورد توجه جامعه علمی کشور قرار بگیرد.

در ادامه اين همایش اولين نشست تخصصی قرآن، عترت، جامعه پزشكي و جلوه هاي ايثار در بلايا برگزار شد. در اين نشست كه به مديريت دكتر ناصر سيم فروش برگزار شد، دكتر فريدون عزيزي با عنوان "اهميت سلامت معنوي در بحران كرونا"، استاد سيد محسن موسوي بلده با عنوان "بلا و ابتلا از منظر قرآن كريم"، دكتر بهرام عين اللهي با عنوان "جلوه هاي ايثار جامعه پزشكي در دوران كرونا" و دكتر هادي انصاري با عنوان "درمان و توسل به قرآن و عترت دو بال شفا و سلامت" به ايراد سخنراني پرداختند.

استاد سيد محسن موسوي بلده با عنوان انواع بلا و ابتلا از منظر قرآن كريم سخنرانی خود را آغاز کرد. وی گفت: کرونا مهمان ناخوانده ای است که در حال حاضر حضور فعالی دارد و باید از این تهدید برای تبدیل به فرصت ها استفاده کنیم.

عضو گروه قرآن عترت و سلامت فرهنگستان گفت: در همه ی دوران ها امتحان ها و بلایا به نحوی رخ می دهد که ناتوانی انسان ها را نشان می دهد. این ویروس چه جنگ بیولوژیکی‌باشد یا خیر یک‌امتحان الهی است. امتحان یک سنت جاری است که بدون آن جایگاه و مرتبه انسان ها مشخص نمی شود و بنابراین آنچه باعث ارتقای مرتبه و ‌درجه می شود شرکت و پذیرفته شدن در این آزمون است.

وی افزود: حال این سوال اساسی پیش می آید که خداوند چه منظور از امتحان انسان ها و ‌بندگان خود دارد. در قرآن واژه های بلاء، فتنه، امتحان آمده است که بیشترین تکرار در آنها فتنه بوده است که به معنای همان آزمایش و امتحان است و چیزیست که انسان را به خودش مشغول می کند.

استاد موسوي بلده گفت: خداوند در قرآن کریم گفته است آزمایش الهی امر مقطعی زمانی و یا منطقه ای نیست که مخصوص منطقه یا مردم خاصی باشد و تا زمانی که دنیا هست مردم آزمایش می شوند و هیچ فردی مستثنی نیست. همچنین گستردگی اسباب آزمایش بسیار زیاد است. هر چیزی که به نحوی با شعور  ارادی انسان در ارتباط است و در انتخاب و گزینش انسان موثر است می تواند از اسباب آزمایش باشد که از نمونه های آن می توان به کشتن پسران و زنده نگه داشتن دختران توسط فرعونیان، مجسمه گوساله برای قوم حضرت موسی (ع) ، فقر و نداری و نعمت های مادی، نهر آب در داستان طالوت و جالوت نام برد.

وی افزود: خداوند علاوه بر آنکه به عمومیت ابتلا در نوع بشر تصریح کرده است به آزمایش نمودن برخی از پیامبران الهی و قوم آنها نیز در قرآن اشاره کرده است که به مردم نشان دهد که همه انسان ها شامل آزمایش الهی می شوند.از جلمه اقوامی که به آزمایش آن ها اشاره صریح شده است می توان به قوم فرعون، بنی اسرائیل، پیروان طالوت و پیروان پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد.

عضو گروه قرآن عترت و سلامت فرهنگستان گفت: اهداف آزمایش به طور کلی شناخت، اتمام حجت و امتحان برای تکمیل و تمرین امتحان شونده است اما فلسفه ی آزمایش الهی ظهور حقیقی شخصیت افراد و مشخص شدن اینکه چه کسی عمل احسن را انجام داده است. آنچه که در فرهنگ قرآنی ارزش دارد کیفیت عمل است نه کمیت عمل.دو ویژگی مهم آزمایش مجهول بودن آن و تناسب با شرایط آزمایش شونده، طاقت و‌توان اوست.بلا برای اولیای الهی باعث ترفیع درجه است.

استاد موسوی بلده در پایان صحبت های خود گفت: سه نوع برخورد با بلاهایی جهانی مثل کرونا می توان داشت. راه اول مقابله و ستیز مستقیم با مشکل است، دوم تسلیم و را سوم مواجهه است. مواجهه صرفا به معنای از بین بردن مشکل نیست بلکه یعنی به مشکلات معنوی و معرفتی ناشی از بلا هم توجه شود برای مثال ورود دین و معنویات و کنترل هیجانات و استرس ناشی از این بلا از جمله موارد مواجهه است.

دكتر فريدون عزيزي عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی معنویت را همان ارتباط و رشد پاینده با خداوند دانست و افزود: این ارتباطی است که با دفع جاذبه های ظاهری دنیا، قلب انسان را در جاذبه لطف الهی توسعه می دهد و پشتوانه درونی فضیلت ها و رفتارهای اخلاقی است.

دکتر عزیزی گفت: بر اساس تعالیم گرایش انسان به معنویت ریشه در فطرت خداگرای انسان دارد که از بدو خلقت انسان با تعالیم آسمانی ادیان شکوفا شده و با انحراف از مسیر دین حق در قالب گرایش های معنوی و عرفانی گوناگون ظهور یافته است.

وی گفت: شاخص های سلامت معنوی کمک می کند تا پرسشنامه های سلامت معنوی تهیه شود و سلامت معنوی افراد به وسیله ی آن سنجیده شود که این شاخص ها عبارت اند از اعتقاد به وجود قدرت لایتناهی هستی، ارتباط با منشا لایتناهی هستی، ارتباط و توجه به ابعاد مختلف عالم پیرامون، احساس رضایت و امید به زندگی، هدفمندی در زندگی و معناداری زندگی.

دکتر عزیزی گفت: نگرش اسلامی در خصوص ارتباط سه بعد سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی با بعد چهارم سلامت که سلامت معنوی است به گونه ایست که سلامت معنوی سه بعد دیگر سلامت را به طور کامل در بر می گیرد زیرا از اصالت خاصی پا بر جاست.

عضو پیوسته فرهنگستان با اشاره به اینکه کسانی که سلامت معنوی دارند میزان افسردگی آنها یک سوم کسانی است که دارای سلامت معنوی نیستند، گفت: در مطالعه ای که بین سلامت معنوی و رفتارهای خطرزا و زیر مجموعه آنها در دانشجویان شهر کرمان انجام شد مشخص شد میزان رفتارهای خطرزا در کسانی که دارای سلامت معنوی بودند بسیار کمتر بوده است.

وی تاکید کرد: تاثیر سلامت معنوی بر سلامت روانی می تواند بیشتر از سلامت جسمی باشد زیرا معنوی و مذهبی بودن زمینه های روان شناسی، اجتماعی و رفتاری را تحت تاثیر قرار می دهد. از 444 مقاله که ارتباط افسردگی، خودکشی و اضطراب با معنوی و مذهبی بودن را بررسی کرده اند 61 درصد آن ها ارتباط منفی نشان داده اند.

دکتر عزیزی گفت: آرامش روح و ارتقای سلامت معنوی، کاهش استرس های محیطی، کاهش عوامل داخلی از جمله عوامل مقاوم کننده بدن انسان در مقابل ویروس کووید 19 است.

در ادامه همایش دكتر هادي انصاري با عنوان درمان و توسل به قرآن و عترت دو بال شفا و سلامت سخنرانی خود را آغاز کرد. وی با اشاره به اینکه از دیرباز دعا و نیایش به درگاه پروردگار، در میان تمام ادیان و مکاتب بشری وجود داشته است، گفت: بعد از انقلاب صنعتی و ورود تکنولوژی به زندگی بشر، تا اندازه ای تاثیر دعا کم رنگ تر دیده شد تا جایی که متاسفانه تاثیر دعا در سلامتی و مسائل فیزیکی را منکر شدند. در سال های اخیر دانشمندان بر دستورات اسلام در رابطه با دعا درمانی و تاثیر آن در سلامتی مهر تایید زدند و موجب شگفتی بسیاری از صاحبنظران غربی شده اند.

وی با اشاره به مجموعه ای از روایات در خصوص تاثیر دعا در سلامت گفت: پس از دارو درمانی و پیروی از دستورات پزشکی و بهداشتی، دعا درمانی به عنوان دوا عنوان می شود. اسلام برای هر بیماری دعای خاص خود را دارد و این دعا ها به وسیله ی امامان که همواره تاکید بر راز و نیاز با پروردگار داشته اند، به ما رسیده است.

عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان توکل را اعتماد کردن به خداوند و واگذار کردن امور به او و تسلیم اراده ی او بودن دانست و گفت: در عین استفاده از اسبابی که خداوند در اختیار بنده هایش گذاشته است که منظور در اینجا درمان است، باید توجه داشته باشیم که اسباب از خود چیزی ندارند و در تاثیر مستقل نمی باشند و تکیه گاه آن ها نیز خداوند است.

وی افزود: دعا و نیایش به انسان کمک می کند تا دردها و رنج ها را تحمل کند و اضطراب ناشی از وجود بیماری را از بین ببرد و یکی از رفتارهای مذهبی که در دنیا و توسط دانشمندان جهان ثابت شده است با سلامتی و تندرستی رابطه دارد، دعا است. دعا است که در بحرانی ترین لحظات ارتباط انسان با خدا را برقرار کرده و جریان حیات و امید را در رگ های فرد جاری می سازد. در واقع اگر انسان ها اعتقاد و باور قوی به اراده خداوند داشته باشند، خدا هم به خواسته آنها پاسخ مثبت می دهد.

دکتر انصاری با اشاره به اینکه از نظر آموزه های قرآنی و اسلامی تاثیر دارو و شفای بیمار در دستان خداوند است گفت:  دارو و پزشکان واسطه هستند و اگر انسان خود را از خداوند غافل کند تاثیر منفی در زندگی بشر می گذارد و همان چیزی که دارو و درمان است تبدیل به بلا و بیماری می شود.

دكتر بهرام عين اللهي استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتي سخنراني خود را با عنوان جلوه هاي ايثار جامعه پزشكي در دوران كرونا آغاز كرد. وي با اشاره به ایثار و از خود گذشتگی در سبک زندگی اسلامي گفت: در ديدگاه حضرت علی(ع) ایثار و از خود گذشتگی بالاترین درجه ایمان است.

دكتر عين اللهي افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نيز در بیانات خود به ایثار و فداکاری جامعه پزشکی در دوران کرونا اشاره كرده اند. ايشان از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ی دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ی با این بیماری تشكر كرده اند و فرمودند: «کارتان بسیار با ارزش است. هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می برد که برده، هم مهمتر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعاً به شما اجر خواهد داد و ثوب خواهد داد»

وي گفت: تلاشی که امروز کادر بهداشتی و درمانی و پرستاری بیمارستان‌های کشورمان در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» می‌کنند، تداعی‌کننده تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس است. دفاع مقدس مدرسه‌ای پر محتوا از هرآنچه به عنوان خصایل نیک و پسندیده یاد می‌شود است، فضایلی ارزشمند همچون ایثار، شجاعت، عشق، وطن‌پرستی، از خودگذشتگی و صبر که هر کدام آموزگاران درس عزت، افتخار و سربلندی هستند. جامعه پزشکی در دوران پرافتخار دفاع مقدس نیز سیستم مراقبت های بهداشتی و درمانی  را متحول كردند و موجب شدند جایگاه ایران به عنوان یکی از مراجع علمی در حوزه علوم پزشکی در بخش های مختلف بهداشت، درمان و آموزش تثبیت گردد.

دكتر عين اللهي در سخنان خود بر اقدامات مهم جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس اشاره كرد كه از جمله آنها مي توان به احداث بیش از ٥٣ بیمارستان صحرایی در نزدیکترین مکان به خط مقدم جنگ، داشتن ٧٠٠ تخت در این بیمارستان ها و ٢٤٠ اتاق عمل،  انجام بیش از یکصد هزار عمل جراحی حیات بخش، تجهیز و راه اندازی ١٦٦٥٠ تخت نقاهتگاه به علاوه آماده سازی و بکارگیری ٦٠٠٠ تخت بیمارستانی در شهرهای مرزی، حضور بیش از یکصد هزار پزشک، پزشکیار ، امدادگر و پیراپزشک در جبهه، مداوای بیش از ١٠٠.٠٠٠ مجروح شیمیایی، بکار گیری بیش از ٣٠٠٠ آمبولانس در دوران دفاع مقدس، واکسیناسیون حدود دو میلیون نفر در برابر مننژیت و کزاز، ایجاد بزرگترین سامانه خون رسانی و ایجاد بزرگترین سامانه امداد و انتقال مجروحین با بکارگیری ناوگان های هوایی ، ریلی و زمینی و تشکیل تیپ امداد و انتقال اشاره كرد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برگزاری همایش ملی و ارزشی قرآن، عترت و سلامت در جوار بارگاه منور رضوی که با ایام‌الله دهه مبارک فجر و ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) همزمان شده یک توفیق بزرگ بوده و امیدواریم که مورد عنایات ویژه امام رضا(ع) قرار بگیرد.

وی افزود: در طول عمر پربرکت انقلاب ۴۲ ساله ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم، اما آنچه که از همه‌چیز ارزشمندتر است پرورش نخبگان علوم پزشکی و دیگر علوم بوده و به‌حمدلله جمع کثیری از نخبگان پزشکی مشهد و دیگر نقاط کشور جزو نخبگان قرآنی هم هستند و از آنان به عنوان یک نخبه شاخص علمی در هر دو حوزه نام برده می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در زمان رژیم شاهنشاهی استفاده از کراوات و بی‌حجابی در بیمارستان‌ها رایج بود، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی چهره‌های پزشکی قرآنی را می‌بینیم، خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی شکوهمند اسلامی فاقد اثر مثبت دینی در عرصه‌های مختلف بودیم، اما به برکت این انقلاب که به الگویی موفق برای دیگر انقلاب‌ها تبدیل شد بزرگترین دستاوردهای دینی را کلیه جوامع از جمله جامعه پزشکی شاهد هستیم و دیگر محدود به مساجد، حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه نیست و چنین چیزی در هیچ فرهنگستانی در کل دنیا دیده نمی‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی ضمن اشاره به رشد علمی قابل توجه کشور در حوزه پزشکی در طول عمر پربرکت انقلاب اسلامی، تصریح کرد: پزشکان ایرانی به عنوان متدین‌ترین گروه پزشکی در سطح جهان هستند و خوشبختانه می‌بینیم که شاگردانی که پرورش‌یافته آنان هستند جزو چهره‌های دینی بوده و نگاه ویژه‌ای به موضوع عفاف و حجاب دارند و این مهم یک افتخار بزرگ نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران، بلکه تمامی جوامع اسلامی است و بی‌شک این ویژگی شاخص از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه دین مبین اسلام در تبار علمی و فکری نخبگان ایرانی در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه پزشکی  به‌خوبی جای دارد و امیدواریم که این خاصیت ناب ساری و جاری بماند و به نسل‌های بعد هم منتقل شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه بزرگترین امتیاز هشتمین یادواره قرآن، عترت و سلامت حضور پررنگ جامعه حوزوی در کنار جامعه پزشکی است، بیان کرد: در بحث توجه به تمرکز معنوی بیمار و کادر بهداشت و درمان باید بیش از پیش کار شود، به‌طور مثال برای یک بیمار مسیحی می‌توان روایاتی از کتاب انجیل خواند و برای یک بیمار مسلمان می‌توان از آموزه‌های قرآن کریم در مسیر تقویت روحیه و غلبه بر بیماری بهره‌برد، چیزی که برای کادر بهداشت و درمان در مسیر درمان موفق بیمارانشان بسیار حائز اهمیت است

وی با تاکید بر اینکه باید روی موضوع معنویت در حوزه سلامت با همکاری حوزویان و جامعه پزشکی به‌صورت ویژه کار شود، گفت: ما می‌توانیم به دستاوردهای بزرگ معنوی و قرآنی در حوزه سلامت برسیم و بی‌شک برگزاری همایش ملی قرآن، عترت و سلامت کمک بزرگی در مسیر تحقق این مهم خواهد کرد.

در ادامه همايش دومين نشست با عنوان جوانان گروه پزشكي و ارزش هاي ديني برگزار شد. در اين نشست دكتر عباس فروتن عضو پيوسته فرهنگستان نمونه هاي موثر تلميح و اقتباس مضامين ناب قرآن و حديث در شعر را بیان کرد و  جمعی از دانشجویان از تجربه و دستاوردهای سفر ها و جمع هاي دانشجويی سخنانی ایراد کردند. در این نشست کلیپ هایی از ایثار و بزرگی رزمندگان دفاع مقدس پخش شد و تجارب دانشجویان علوم پزشکی از سفرهای دانشجویی مبتنی بر ارزش در 10 سال گذشته عنوان شد.

در سومين نشست تخصصي همايش قرآن و عترت به نقش مديريت نظام سلامت در حوادث و بالايا پرداخته شد. در اين نشست كه به مديريت دكتر حسين صمدي نيا رئيس بيمارستان بقيه ا... برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين سيد مسعود مرتضوي مدیرهیئتاندیشهورزدین،سلامتوسبکزندگی در خصوص "كاركرد تاب آوري در سبك زندگي اسلامي از صدر اسلام تا دوران كرونا"، دكتر حسین صمدي نيا در خصوص "نقش گروه هاي جهادي در دوران كرونا"، دكتر مهدي مصري در خصوص "مديريت دانش سلامت از منظر قرآن كريم"، دكتر سيد محمد جماليان رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك با موضوع "سلامت معنوي و تعهد ايثارگران جامعه پرستاري در دوران كرونا" و دكتر محسن مرداني دانشيار علوم پزشكي گيلان در خصوص "ايده پردازي و الهام گيري از قرآن و عترت با كاركرد هاي درماني و روش شناسي آن" به ايراد سخنراني پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمين مرتضوي تاب آوری را ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه تعریف کرد و گفت: در بحث تاب آوری سخن از توانایی آماده شدن و برنامه ریزی برای تحمل کردن، بازیابی یا سازگاری موفق تر با حوادث و سوانح ناخوشایند بالقوه است. سخن از ظرفیت تحمل شوک ها و بازگشت به حالت اول و ممانعت از شکستن و فروپاشی است

وی افزود: سبک زندگی یعنی انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تامین خواسته های معنوی و مادی انسان، در نهایت زمینه های رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد؛ و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و حامل فضایل و ارزش ها در زندگی تحقق نخواهد پذیرفت. این الگوی متعالی در تاریخ پر شکوه اسلام موجوداست، الگویی که به راستی راهبر و راهگشا بوده و همواره انسان را به سوی معیارها و ساختارهای وجودی خویش فرا می خواند

حجت الاسلام والمسلمين مرتضوي تاب آوری را یکی از شاخصه های مهم سبک زندگی اسلامی دانست وتصریح کرد: برای اثبات این امر باید از صدر اسلام تا دوران معاصر، سیره و سبک زندگی بزرگان دین و آموزه های دینی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. در این راستا اولین گام ، بررسی کلیدواژه های دینی مرتبط با تاب آوری است که بر اساس آن میتوان به آیات و روایات مربوطه دسترسی پیدا نمود. دومین گام ، بررسی تاریخ صدر اسلام و کشف تاب آوری بر اساس سیره نبوی و ائمه اطهار علیهم السلام است

وی گفت: از جمله کلیدواژه های دینی مرتبط با تاب آوری میتوان به صبر، ایمان و اعتقاد به خدا، درک صحیح توحید، اسلام و ایثار و فداکاری، جهاد، تادیب به مصیبت و ثواب بیشتر کارهای سخت و دشوار، آزمایش(ابتلا)، هشدار و تنبیه و جبران و تلافی عمل اشاره کرد

در ادامه نشست دكتر حسین صمدي نيا در خصوص "نقش گروه هاي جهادي در دوران كرونا" به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنرانی خود به ارائه پیشینه ای از تاسیس بیمارستان بقیا ا.. پرداخت و گفت: از اواخر سال 1362 بيمارستان با درخواست وزیر وقت سپاه و به دستور امام  باراه اندازي اورژانس، اتاق عمل و يکي دو بخش کار خود را آغاز نمود و يکي از مسئوليتهاي خطير زمان جنگ که همان پذيرش خيل عظيم مجروحين شيميايي بود را برعهده گرفت.

دکتر صمدی نیا از آمار بیماران کرونا در بیمارستان خبر داد و گفت: 27 درصد کارکنان مبتلا شدند و 4 شهید مدافع سلامت داشتیم.

وی افزود: فعالیت های جهادی در بیمارستان در حوزه های مختلفی از جمله حوزه خدمات پزشکی و مراقبت سلامت، حوزه بهداشت و پیشگیری، حوزه خدمات عمومی و ترنسفر بیمار، حوزه تکریم گیرندگان خدمات، حوزه پشتیبانی و لجستیک، در معنویت، سلامت روان و فرهنگ سازمان، در حوزه سلامت خانواده، در حوزه خدمات مردم یاری و مددکاری و در حوزه آموزش و پژوهش ارائه شد.

وی ارکان اصلی فعالی های جهادی در مدیریت بحران کرونا را روحانیون و هیات مذهبی، سمن‌ها، شرکت ها و کارخانجات تولیدی، سازمان های دولتی و عمومی غیر دولتی، تولیت اماکن زیارتی، کارکنان و بازنشستگان سازمان و بسیج دانشجویان و جامعه پزشکی عنوان کرد.

در ادامه همايش دكتر مهدي مصري در خصوص "مديريت دانش سلامت از منظر قرآن كريم"به ايراد سخنراني پرداخت. دكتر مصري با استناد به آيات قرآن گفت: قرآن، کلام خدا برای همه انسان و اولین شرط بهره مندی از هدایت قرآن ایمان و تقوا است. دومین شرط بهره مندی از هدایت قرآن پذیرش کبریایی خداست.

وي گفت: خداوند از انسان هايي راضي است كه داراي خشوع در برابر او، اهل علم، صدق و راستی، پیشگام در مجاهدت و دینداری هستند. انسان هايي كه با دشمنان خدا و رسول خدا و اهل بیت(ع) دوستي نمي كنند.

دکتر مصری در خصوص پارادایم رشد در اسلام گفت:پارادایم پایداری پیشرفت در تولید علوم و دانش همه جانبه و تمام ابعاد جسمانی– روانی و روحانی را در بر گیرد و انتخاب تکنولوژی با توجه به محیط زیست مسلمانان باشد و معنویت زا باشد.

وی افزود: خدمات سلامت باید مبتنی بر دانش توحیدی باشد و دانش سلامت با جهان بینی توحیدی شکل گیرد. حتی پزشک و پرستار مسلمان ممکن است وسیله شِفا قرار گیرند و لازمه آن تقوا است. باید نسبت به ارائه خدمات به بیماران، مسئولیت پذیر و پاسخگو باشیم و منش و رفتار اسلامی را در کنار دانش سلامت قرار دهیم.

وی گفت: اسلام دین سلامت محور است و همه ابعاد سلامت را در آموزه های آن می توان یافت بیشتر آیات قرآن به مقوله پیشگیری اشاره دارند.

دکتر مصری عنوان کرد: در قرآن کریم حدود 3206 آیه مربوط به بهداشت و نشانه های روان سالم و 795 آیه مربوط به نشانه روان بیمار وجود دارد. حدود 4000 حدیث متقن در خصوص بهداشت، اخلاق در مدیریت و معنویت تغذیه بخصوص در نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر منابع علوم اسلامی آمده است.

وی افزود: فرآیند مدیریت دانش از نگاه منابع اسلامی یعنی اینکه بتوانیم از داشته های دانشی افراد و مسلمین استفاده کنیم، اول اینکه آنها حفظ و ثبت کنیم و سپس بکار بگیریم.مراحل این فرآیند شامل سکوت، کسب دانش، نگهداری دانش، بکارگیری دانش و انتشار دانش می باشد.

در ادامه دكتر سيد محمد جماليان رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك سخنراني خود را با موضوع "سلامت معنوي و تعهد ايثارگران جامعه پرستاري در دوران كرونا"آغاز كرد.  وی ضمن اشاره به اينكه سلامت داراي چهار بعد جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي است به تعريف سلامت معنوي پرداخت و گفت:سلامت معنوي يعني برخورداري از حس پذیرش، احساسات مثبت، اخلاق، و حس ارتباط متقابل مثبت با یک قدرت حاکم و برتر قدسی، دیگران و خود که طی یک فرآیند پویا و هماهنگ شناختی، عاطفی، کنشی و پیامدي شخصی حاصل می آید.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك سلامت معنوي را داراي دو بعد سلامت مذهبي و سلامت وجودي دانست و گفت: سلامت مذهبي منعكس كننده ارتباط با خدا يا يك قدرت بي نهايت و سلامت وجودي مطرح كننده ارتباط ما با ديگران، محيط و ارتباط دروني ما است كه مي توان آن را توانايي يكپارچه كردن ابعاد مختلف وجود و داشتن انتخابهاي متفاوت دانست.

وي بر تبیین سلامت معنوی در پرستاری تاكيد كرد و گفت: لازم است مدلی از سلامت معنوی به عنوان پایه اقدامات پرستاری مورد توافق قرار گیرد زيرا کارکنان بخش سلامت به ویژه پرستاران به طور مداوم در معرض وضعیت های بحرانی و تنش زا هستند. همچنين براي تأمین مراقبت معنوي متناسب، پرستاران باید دانش و درك خود را از معنویت گسترش دهند و معنویت را در مراقبت پرستاري خود تلفیق کنند.

وي تاكيد كرد: سلامت معنوي نقش حیاتی در سازگاري با استرس ایفا می کند. امروزه ما با مفهوم مراقبت معنوي رو به رو هستیمومراقبت معنوي جزء اساسی عملکرد پرستاري است. مقصود، آن دسته از مداخلات پرستاري است که به منظور برآورده سازي نیازهاي معنوي بیماران به کار برده می شوند و براي ارائه مراقبت جامع، مراقبت معنوي یک بخش ضروري و حیاتی مراقبت دهنده است.

وي معنوي بودن را اولين گام در ارائه مراقبت معنوي عنوان كرد و گفت: يك پرستار معنوي دانش و تجارب خود را از معنويت خود به مركز مراقبتي ميآورد و باعث مي شود قسمتي از نياز معنوي بيمار را بر آورده سازد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: پيشنهاد مي شود كارگاه هاي آمـوزش مـداوم در زمينـه مراقبـت معنـوي برگـزار گـردد تـا بـدين وسـيله مراقبـت پرستاريشان تقويـت گـردد و مـديريت بيمارسـتان بـراي اجراي مراقبت معنوي، پرستاران را با خـدمات بيمارسـتاني فراهم شده از قبيـل روانشناسـان و روحـانيون هماهنـگ نمايد.

دكتر محسن مرداني دانشيار علوم پزشكي گيلان در خصوص "ايده پردازي و الهام گيري از قرآن و عترت با كاركرد هاي درماني و روش شناسي آن" گفت: داشتن کارکردهای درمانی با الهام گیری از قرآن و عترت رعایت برخی اصول را می طلبد که در چهار محور صبر و شکیبای، شفای دردها و بیماری ها، تغذیه و توسل، و دعا و ترک گناه  عنوان مي شود.

وی گفت: آسایش در لغت به معنی راحتی، آسودگی تنعم، رفاه، سکون، شادکامی و فراغت و نقطه مقابل آن، گرفتاری، مشغله، کاستی و رنج است.آرامش قلبی میتواند همراه با آسایش یا بدون آن باشد. خداوند در سوره بلد آيه 4 مي گويد به راستى كه انسان را در رنج آفريده‏ايم و طبق آیه 15 سوره فجر ما مبتلا به سلامتیم و مبتلا به بیماری و همه در حال امتحان و آزمایش هستیم.

وي افزود:‌ یکی از مهمترین عللی که به آسایش ما لطمه می زند بیماری است. بیماری در ظاهر هم توانایی‏ها و قابلیت‏های انسان را کاهش می دهد، هم هزینه مالی در بر دارد و هم می تواند ما را نیازمند یاری دیگران کند. باید توجه داشت که بیماری امری تصادفی نیست بلکه تقدیر الهی است. حکمت الهی اقتضاء می‏کند که برخی در قسمتی از زندگی یا تمام مدت آن بیمار شوند.

وی با اشاره به موضوع شفا گفت: پروردگار عالم در قرآن کریم، شفاء را به خود نسبت داده است. قران شفای ماست اما برای کسی که مومن باشد.حضرت امیرالمومنین (ع) در مورد اثر شفابخشی قران فرموده است "شفای هرگونه بیماری علمی و عملی انسان، قرآن مجید است".  

دکتر مردانی با اشاره به موضوع تغذیه در قرآن کریم گفت: اغذیه ی حرام دو دسته هستند.برخی از آنها، ذاتا پلیدند و خوردن آنها اثرات بد جسمی و روانی و معنوی بر جای می گذارد مثل مردار، خون، گوشت خوک و شراب. به نظر می رسد اینها همان اغذیه ی به تعبیر قرآن، خبیث باشند. ولی برخی دیگر، خباثت ذاتی ندارند بلکه چون شرایط تهیه ی آنها رعایت نشده، حرام اعلام شده اند (نام خدا بر آن برده نشده، براى بتان سر بريده شده، خفه شده و ....)  

وی افزود: ظاهرا اغذیه ی حلال هم دو دسته اند.برخی طیب هستند و برخی طیب نیستند. در قرآن کریم در آیات متعددی به اسامی برخی مواد غذایی مانند انگور، خرما، عسل، انار، انجیر، زیتون، کدو، شیر، گوشت چهارپایان و ماهی و ... اشاره شده است. در آیه ی 67 سوره نحل در مورد خرما و انگور، تعبیر رزق حَسَن (خوراک نیکو) به کار رفته است.

وی در پایان سخنان خود گفت: انسان مؤمن از قرآن و عترت باید پیروی کند و انجام رهنمودهای آن با جان و دل، سبب آرامش و سلامت معنوی، افزایش تاب آوری در برابر مشکلات و بهره گیری از آن برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی می گردد. توصیه های قرآن و عترت نه تنها از روی آگاهی بوده، بلکه بر پایه اصول و منظر علمی بیان شده اند که همه این اصول و دستورالعمل ها در جهت سلامتی می باشند.

جستجو

جشنواره علمي فرهنگستان

گزارش و گفتگو

جزئیات-نامه-سردار-سلیمانی-به-دخترشسردار سلیمانی در نامه ای به دخترش نوشت: اولین بار است...
گزارش-چهارصدونودوسومین-جلسه-گروه-علوم-بهداشتی-و-تغذیه-فرهنگستان گزارش چهارصدونودوسومین جلسه گروه علوم بهداشتی و...

نشریه فرهنگ و ارتقاء سلامت

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت