عناوین مهمترین خبرها:

دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی"خلاصه اجرائی: ارتقـاء نظام انتخاب اسـتاد در آموزش عالی سلامت"  که در جلسات کارشناسـی بـا حضور متخصـصان، صـاحبنظران ومـدیران مرتبـط مورد بررسـی قرار گرفته و ھمچنین با برگزاری جلسات متعددی در ھیئت رئیسه فرھنگسـتان علوم پزشـکی به تصویب رسیده است را برای  استحضار وبهره برداری تقدیم مسئولین مربوطه کرد.

متن این سند به شرح ذیل است :

 

فرهنگستان علوم پزشكي جموري اسلامي ايران

خلاصه اجرائي: ارتقاء نظام انتخاب استاد در آموزش عالي سلامت

مقدمه

در نظام آموزش عالي، استاد بايد محور  ارزش ها و تحولات و عامل سرنوشت ساز براي تحقق اهداف و آرمان هاي تعليم و تربيت باشد. نظام انتخاب استاد در آموزش عالي سلامت، متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای، و نيازهاي سلامت جامعه، در اين خلاصه اجرائي راهيابي شده است. از نظر قرآن مجيد، سنت خداوند متعال بر این است که

شایستگان زمام امور را به دست بگیرند،زیرا مسئولیت ها امانات الهی هستند. 

هدف

 شناسايي، تبيين، و ارائه راهكار براي احراز صلاحيت هاي ضروري: "تعهد"، "تخصص" و "مسئوليت هاي اجتماعي"  و  تحقق آنها در نظام جذب استاد در آموزش عالي سلامت.

ساختار

 با توجه به محدوديت ها و اقتضائات، جذب هيئت علمي براي آموزش عالي سلامت، طي دو مرحله انجام شود. «مرحله آزمايشي، حداكثر به اندازه خدمات قانوني و سقف 3 سال» و «مرحله رسمي آزمايشي ، بر اساس فراخوان و ضوابط جاري».

راهبردها

1-     تحقق معيار تعهد(ديني-اخلاقي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي) در جذب استاد، بصورت تسهيل شده در مرحله آزمايشي و احراز شده در مرحله دوم، به تشخيص هيئت اجرائي جذب دانشگاه. جزئيات در پيوست 1 آمده است.

2-     احراز معيار تخصص(دارا بودن مدرك معتبر تخصصي يا Ph.D در رشته مربوطه)، شرط ضروري براي مرحله اول و احراز صلاحيت هاي مشروحه زير براي مرحله دوم (فهرستي از  موارد ترجيحي در پيوست 2 آمده است.)

·         صلاحيت و شايستگي در تعليم و تربيت و ارتقاي مستمر آن.

·         توانايى تربيت دانش آموختگان متخصص، متعهد، توانمند، و خلاق.

·         كارآمدي در كارهای گروهي و انجام وظايف معلمي، مديريتي، اجتماعي، و بهداشتي-درماني.

·         توليد محتواي آموزشي مفيد، منطبق بر شواهد علمي، با رعايت موازين ديني و  اخلاقي، منطبق بر نيازهاي جامعه، با تأكيد بر پيشگيري و عدالت در سلامت.

·         التزام عملي به خلاقيت و نوآوري و آفرينش علمي و فناوري.

·         برخورداري از عملكردي شفاف، روزآمد، و منطبق با وظايف.

·         برخورداري از سلامت رواني و سلامت معنوي، و حد ضروري از سلامت جسماني

 3- احراز نسبي مسئوليت هاي اجتماعي ضروري زير در مرحله دوم:

·         توانمندري تدريس مفاهيم و مصاديق عدالت در سلامت و رعايت در مسئوليت هاي محوله  

·         مسئوليت پذيري و پاسخگوئي به نيازهاي سلامت جامعه، از طريق آموزش، پژوهش، و ارائه مراقبت و خدمت سلامت

·         اعتقاد و التزام عملی به مباني پيشگيري ابتدائي و اوليه

·         فهرستي  از  موارد ترجيحي در پيوست 3 آمده است

پيوست 1:  بعضي از  معيارهاي ضروري شاخص تعهد (ديني-اخلاقي-سياسي، فرهنگي و اجتماعي) :

·         ايمان به خداوند، نيت خالص، عمل صالح، و اعتقاد راسخ به حيات اخروي در امتداد زندگي دنيوي و انقلابى بودن.

·         هدفمندي در همه امور زندگي، خاصه ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت به مردم، طلب علم و رسالت معلمي.

·         اخلاص  در آموزش دانشجويان وسایر وظايف خود (فقط به خاطر خدا انجام وظیفه نمودن) و تواضع (در برابر همه انسان ها و بويژه استادان، و دانشجويان) .

·         هماهنگي گفتار با رفتار و داشتن خشيت الهي و عالم را محضر خداوند دانستن.

·         عدالت خواه، و عدالت محور، آزاد انديشي و كمال جوئي.

·         مسئوليت پذير در عرصه هاى علمي، سياسى، اجتماعى، اقتصادى، و حرفه اي سلامت.

·         تقدم مصالح جامعه بر منافع فردي و گروهي.  

·         معتقد به نورانيت و قدسيت علم و تكريم  عالم و متعلم.

·         امانت دارى و صيانت از امانات الهي.

·         برخوردار بودن از عمل صالح، بويژه در مسئوليت هاي معلمي و حرفه اي سلامت

·         داشتن روحيه، رويه و عملكرد جهادي.

·         الگو بودن و الگو پذيري.

·         برخورداري از صبر و استقامت، بويژه در سختي ها و بلايا.

·         «برخورداري از صفات حسنه نظير تقوي و كنترل غرائض نفساني؛ اخلاص در نيت و عمل؛ مردم دوستي؛ گره گشائي از مشكلات مردم؛ وفاي به عهد و پيمان؛ احسان و نيكوكاري؛ حسن خلق؛ تواضع؛ عزت نفس و مناعت طبع؛ قناعت؛ شكر نعمت؛ سكوت و گزيده گوئي؛ ياد خدا و بهره بردن از آثار معنوي آن ؛ حسن خلق و فروتني؛ دور انديشي؛ علو همت و عفت نفس؛ رأفت و مهربانی، مراعات آداب و رسوم اجتماعی، نشاط و شادابي، سعه صدر. ...

تبصره: سنجش موارد فوق و ساير معيارهاي معتبر براي قضاوت در مورد تعهد داوطلبين عضويت  هيئت علمي، بصورت اجمالي و به تشخيص و روش مناسب توسط هيئت اجرائي جذب دانشگاه خواهد بود. چنانچه مواردي بر خلاف آنها به اثبات نرسيده باشد، اصل بر احراز نسبي آنها  است.

پيوست 2: معيارهاي ترجيحي از شاخص تخصص (مهارت هاي علمي-پژوهشي-نوآوري و صلاحيت هاي تدريس، نگارش-مديريت-ارائه مراقبتها و خدمات):

رسالت استاد "تربيت و پرورش دانشجوياني متعهد، مسئوليت شناس و مسئوليت پذير" ، "الهام بخشي"، و "تلاش خستگي ناپذير براي ارتقاي سلامت همه جانبه، رشد سواد و فرهنگ سلامت جامعه، دستيابي به قله هاي علم و معرفت، مرزشكني دانش و نيل به مرجعيت"، است. شايسته است هر استاد  براي اداي اين رسالت در حد توان تلاش نمايد.

معيارهاي ترجيحي ديگر به شرح زير است: 

·         عالم بودن و تلاش براي ارتقاي علمي و تخصصي رشته مربوطه

·         رفع حوائج ضروري مردم در مسئوليت هاي ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت ، از جمله مشاركت مسئولانه و داوطلبانه در فوريت ها و بلايا.

·         ارتقاي توانمندي "تدوين طرح درس"، "روش هاي نوين آموزش در عرصه هاي تخصصي، مهارتي، آزمايشگاهي، و باليني (حسب مورد)"، "آموزش الكترونيك"، و "روش هاي مختلف ارزشيابي" 

·         آموزش در عرصه هاي ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت

·         آموزش سلامت معنوي، سلامت اجتماعي و سلامت رواني به دانشجويان و كاركنان سلامت.

·         انتقاد پذيري و اصلاح پذيري .

·         روزآمد بودن و داشتن شناخت از مسائل روز سلامت جامعه.

·         محقق بودن و مولد علم نافع.

·         استفاده از ابتكارات آموزشي در تربيت دانشجويان و جهت دادن و ارتقاي انگيزه هاي تحصيلي آنان.

·         توانمندي ها وارائه تجارب ( به سياست گذاران، برنامه ريزان، مديران، همتايان، دانشجويان، بيماران و مردم).  

·         جامعيت و هدفمندی در وظايف معلمي و حرفه اي  و ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت.  

·         خالق ارزش های مترتب بر کار و تلاش در حوزه تخصصي مرتبط

·         ایجاد زمینه برای شکوفایی انگيزه ها، و رشد تفکر و تعقل و خلاقيت و معنویت در دانشجويان.

·         تعالي شخصيت خود و ديگران.

·         بكارگرفتن علم، بويژه توصيه هاي بهداشتي و سبك زندگي سالم.

·         دريغ نورزيدن از تعليم علم و انتقال تجارب به دانشجويان، كوشش مستمر در بذل و اعطاء و انفاق علم

·         شهامت در اظهار حق ، و جلوگيري از تخلف

·         توانمندي برقراري ارتباط با دانشجويان.

·         تكريم مراجعين، همدلي و عطوفت با آنان.

·         آموزش روش پژوهش، روش نگارش مطالب علمي و نظاير آن.

·         ارائه و پيشنهاد ايده هاي نوآورانه و مهارت هاي خلاق.

پيوست 3: عناوين ترجيحي حوزه سلامت اجتماعي و تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت

·         توانمندي تدريس عوامل و تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت، به فراگيران.

·         برنامه ريزي، اجراء و نظارت بر مشاركت مردم و نشان دادن اين مهارت در مسئوليت هاي محوله.

·         تسلط به مسائل و شناخت از مشكلات جاري سلامت جامعه.

·         تسلط و اعتقاد به آموزش پزشكي جامعه نگر ، و توانمندي تدريس به دانشجويان

·         اعتقاد به و توانمندي "آموزش در جامعه" و بويژه نقاط محروم و فعاليت هاي ناظر بر ارتقاي سواد سلامت و فرهنگ سلامت مردم.

·         توانمندي و استقبال از مشاركت در سياست گذاري هاي مطلوب سلامت،

·         آموزش شاخص هاي سلامت و روش هاي بهبود آنها به فراگيران

·         تدريس موضوعات مرتبط با پدافند غير عامل،  اقتصاد مقاومتي در سلامت، سلامت دفاعي و مانند آنها