عناوین مهمترین خبرها:

 قرآن بزرگترین محور اتحاد بین همه مسلمان هاست و مرجع رفع اختلافات فرقه ای و گروهی می باشد .

اوصاف بسیاری  از خود قرآن در قرآن آمده است که به عظمت آن اشاره شده است و انسان را به استوار ترین را ها هدایت می کند .

قرآن کتابی است عظیم ، مجید ، مبین که جن و انس از آوردن آن عاجزند .

امیر المونین (ع) فرمود : قرآن کریم اقیانوسی است بی کران که مسئولیت تبیین محتوای وحی و تعقل احکام و قرائن آن بر عهده پیامبر گذاشته شده است و رسیدن به اعماق آن جز برای معصومان میسر نیست و باید در قرآن تدبر کرد .

آنچه که در اصول پژوهش در قرآن مهم است بنابر وظیفه ای که خداوند و پیامبر فرموده اند باید در قرآن بیندیشیم و  از کج روی هایی که در قرآن می شود  جلوگیری کرد و باید راه صحیح پژوهش و تفسیر قرآن را آنطور که خداوند و ائمه اطهار گفته اند دنبال کنیم و نباید قرآن را  با افکار خودمان منطبق کنیم .

اصول مهم در پژوهش های قرآنی نخست روش های پزوهش است ، دوم بن مایه های پژوهش و سوم خود پژوهشگر است .

پژوهشگران قرآنی معتقدند : برای مطالعه در قرآن باید درک کامل داشت به اینکه قران وحی الهی است و پیامبر اکرم (ص) هیچ گونه نقشی در الفاظ و معانی آن ندارد و کلامی الهی است که تحریف نشده و نخواهد شد و هدفش هدایت انسان است .

در پژوهش های قرآنی باید با وسواس و احتیاط عمل کرد و به گفته امیر المونین (ع) نباید قرآن را با افکار خودمان منطبق کنیم و این اصل اساسی پژوهش درقرآن است و وظیفه روحانیت است که خوشبختانه به درستی و با ظرافت دنبال می شود .

ما با انس با قرآن از پلیدی های دنیایی جدا می شویم .

دانشمندان مسلمان با توجه به سازگاری علم و دین نشان دادند نه تنها آیات قرآن با علوم جدید در تعارض نیست بلکه یافته های علمی اعجاز قرآن را اثبات می کند .

اهداف مفسران علمی قرآن فهم بهتر قرآن به وسیله علوم تجربی است که در کتاب " اولین دانشگاه و آخرین پیامبر " شهید دکتر پاکنژاد "آمده است .

مفسرانی مانند : علامه طباطبایی ، آیت اله مکارم شیرازی ، آیت اله محمد هادی معرفت روش های معتدلی را در تفسیر علمی ذکر کرده اند .

ما باید بدانیم مطالب علوم تجربی قطعی نیست و لزوم استفاده از علوم تجربی فهم و تفسیر آنهاست و نباید یافته های علوم تجربی را بر قرآن تحمیل کرد .

رابطه  سازگارانه ای بین قرآن و علم وجود دارد و هدایت مردم به سوی خدا هدف اصلی قرآن است .

پژوهشگر قرآن باید آشنایی با ادبیات عرب ، شناخت فلسفه و فقه ، آشنایی با علوم حدیث و روش های تفسیر قرآن را بداند و شرایط کمال را داشته باشد .

روش تحقیق در تفسیر علوم قرآنی به شیوه کاربردی در مطالعات قرآنی دانش درجه چهارم است چراکه در مرحله نخست از حقیقت قرآن ، در مرحله دوم از تفسیر قرآن ، در مرحله سوم از روش فهم و تفسیر و در مرحله چهارم از شیوه های کاربردی در روش های تفسیری بحث می شود .

اولین تفسیر علمی از قرآن در قرن دوم هجری بوده که به تدریج علوم تفسیر می شد و کشور مصر و هندوستان بیشترین علاقه را به تطبیق قرآن با مسائل علمی داشتند .

خوشبختانه به برکت جمهوری اسلامی مسئله حفظ قرآن ، قرائت  و قرائت به خوبی در کشور رواج یافته است.

به گفته مرحوم آیت اله بهجت باید قرآن را فهمید و اگر در آن تدبر شود  .

 رهبر معظم و فرزانه انقلاب فرموده است  : با قرآن مثل آینه مواجه شوید ، پاکیزه و براق و بی زنگار تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس یابد . برای کسانی است که دلشان را به معنای باطن و نفس پاکیزه کنند و این همیشه و برای همه نیست و کسانی که دل معاند دارند بنای به نشنیدن و نفهمیدن دارند و نوای قرآن ، کلام قرآن و پیام قرآن در دل آنها اثری نمی کند.

جستجو

جشنواره علمي فرهنگستان

گزارش و گفتگو

به-یاد-مرحوم-دکتر-کمال-لطفی نویسنده: دکتر علی خلج ( عضو پیوسته و رئیس گروه علوم...
کرونا-با-مشارکت-مردم-مهار-شدنی-است نویسنده : دکتر بیژن صدری‌زاده مدیر سابق مبارزه...

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت